In het doel van Fiorentina staat een opvallende verschijning. Korte mouwen, een kapsel dat geregeld verandert en vooral spectaculaire reddingen. Zijn naam is Sébastien Frey, Fransman, keeper van beroep en ondanks zijn 28 jaar al meer dan tien jaar actief in de Serie A. PSV Media sprak hem; een verhaal in twee delen.
Al tien jaar in Italië
Op zijn achttiende plukte Internazionale hem weg bij AS Cannes waar hij net zijn debuut had gemaakt in het eerste elftal. Nog geen jaar later stond hij bij Inter op doel. Hij moest er illustere voorgangers als Walter Zenga en Gianluca Pagliuca doen vergeten. Ook Juventus maakte jacht op hem. Niet vreemd, want het keepersvak zit bij Sébastien Frey in het bloed. Zijn grootvader verdedigde net na de Tweede Wereldoorlog zes keer het doel van het Franse nationale elftal. Kleinzoon Frey werd na zijn debuut bij Inter uitgeleend aan Hellas Verona. Later volgde hij Gianluca Buffon op bij Parma. Fiorentina is zijn vierde club in Italië. En mogelijk niet zijn laatste. Als de berichten in de Italiaanse media kloppen, staat Frey uitdrukkelijk in de belangstelling van AC Milan dat aan een nieuw elftal wil bouwen.
“Seba, ga niet weg”
Vooralsnog wil ‘Seba’, zoals de Italianen hem noemen, met Fiorentina strijden om een plaats in de Champions League en de UEFA Cupfinale spelen in Manchester. Een droom voor de club, spelers en fans van ‘I Viola’. Met name de supporters willen dat Frey blijft om prijzen te pakken. “Seba, ga niet weg. Je bent onmisbaar om onze droom te realiseren”, luidt één van de smeekbedes die op internet gericht zijn aan het adres van de doelman. Ook tegen PSV was Frey belangrijk voor z’n ploeg. Met een verre uittrap stond hij aan de basis van de 1-0 van Fiorentina. Als hij tegenover de verslaggever in Italië staat, is de boodschap van de fans nog duidelijker. Met z’n donkere kuif en brede bakkebaarden neemt hij rustig de tijd om alle journalisten te woord te staan. Ook mijn geduld wordt beloond. Vriendelijk gaat hij in op de vragen. Volgens de Italiaanse kranten droomt Fiorentina ervan om een heldendaad te verrichten in Europa. Kun je dan tevreden zijn met een gelijkspel tegen PSV in eigen huis? “Nee, Niet helemaal. Gezien het spelbeeld verdienden we misschien iets meer dan een uitslag van 1-1. PSV wachtte af en wij hebben geprobeerd om direct druk te zetten. Dat bracht ze in verlegenheid. Maar PSV was ook sterk. Onze inzet leverde uiteindelijk slechts een gelijkspel op. We kwamen op voorsprong maar konden die niet vasthouden. Dat houdt in dat de beslissing pas in Eindhoven zal vallen. Of ik tevreden ben over m’n eigen spel? Ik heb twee reddingen moeten verrichten op een kopbal van Koevermans en een schot van Afellay. M’n verdedigers hebben een sterke wedstrijd gespeeld. Helaas zorgden twintig seconden van onoplettendheid ervoor dat PSV de gelijkmaker kon scoren. Toch maak ik me geen zorgen. We moeten nog in Nederland spelen en hebben daar nog kansen om een goed resultaat te behalen. We gaan naar Eindhoven om ons te kwalificeren voor de halve finale. Dat zal moeilijk voor ons worden maar niet onmogelijk.”
Treft PSV in Eindhoven een ander Fiorentina dan in Florence?
“Ik denk het niet. In eigen huis hebben we een ‘grande Fiorentina’ laten zien. Agressief jagend op de bal speelden we een goede match. PSV is namelijk heel sterk aan de bal. We slaagden erin het tempo hoog te houden en ver van ons doel te spelen. Dat is knap tegen zo’n sterk team. PSV gaat natuurlijk ook proberen om in eigen huis de kwalificatie veilig te stellen. Ik hoop trouwens dat de blessure van Gomes niets ernstigs is. Natuurlijk kende ik hem. Van zijn vervanger had ik nog nooit gehoord. Voor hem was het lastig om in zo’n belangrijk duel opeens in te vallen. Voor m’n ploeggenoten voorin moet het niet uitmaken wie er bij PSV onder de lat staat. We moeten sowieso scoren in Eindhoven.”